Mainosmies tai -nainen täyttää aina 39,95!


Muistatko vielä Vaatehuoneen Simon? Jep, Simo täräytteli ilmoille ysi-ysi -hintoja. Simo muistetaan yhä. Ja yhä Simolle ja hänen ysi-ysi -sloganeilleen muistetaan naureskella.. Mutta nyt annan sinulle heti kärkeen kirjaimellisesti todella rahanarvoisen vinkin:

Jos törmäät ihmiseen, joka naureskelee, pilkkaa ja jopa halveksuu ysi-ysi -hintoja, TV-shop-sloganeita ja vastaavia toistuvasti eri markkinointikanavilla esiintyviä markkinointi-juttuja.. hän voi olla fiksumpia ja filmaattinen..

Mutta älä kuuntele MITÄÄN, mitä hänellä on sanottavanaan viestinnästä, markkinoinnista ja tuloksen tekemisestä yritystoiminnassa.

Ja voit myös huoletta tehdä seuraavan oletuksen: Todennäköisesti hänen pankkitilinsä saldo on yhtä aneeminen kuin hänen tietämyksensä markkinoinnista ja asenteensa sitä kohtaa. Nimittäin..


Kuva 1. Mainosmies tai -nainen täyttää aina 39,95! Kumpaan välitön, nopea mielikuva vie sinut kolmeen- vai neljäänkymppiin? Ysi-ysi -hinnoittelu sai oletettavasti alkunsa 1800-luvun sanomalehtikaupasta ja se on siitä asti osoittanut toistavasti tehonsa! 


Ysi-ysi -hinnoittelu toimii paremmin kuin "insinööri-hinnoittelu" 


Kova pää oppii joskus, kun sitä takoo tarpeeksi Karjalan mäntyyn.  Itse nimittäin mietin urani alussa tieteellisesti ajattelevana ja akateemisesti koulutettuna personal trainerina: ”Tasahinnat ovat selkeitä ja rationaalisia. Tuollainen naurettava ysi-ysi -kikkailu saa jäädä muille!”.

Samoin nauroin ja pilkkasin 99-hintoja ja muita suoramarkkinoinnin taatusti testattuja toimintatapoja. Kunnes havaitsin ja opin, että sinä, minä, naapurisi, hentun liisa ja joka ikinen muukin täällä taapertavasta 7,6 miljardista ihmisestä on pitkälti äärimmäisen epärationaalinen.

Simon viisauden, meidän kaikkien epä-rationalisuuden ja ysi-ysi -hintojen voimat ovat todenneet monet "insinööri-ajattelijat", joka ovat johtotehtävissä ensi töikseen ”rationalisoineet” hinnoittelun tasahintoihin. Vain havaitakseen pudotuksen myynnissä..

Mihin ysi-ysi -hintojen viehätys perustuu?


Hinnoittelua tutkineet ja analysoineet ihmiset ovat päätyneet esimerkiksi seuraaviin johtopäätöksiin:

Ysi-ysi -hinnoittelu ankkuroi hinnan alempaan kymmenykseen tai sataseen. 19,90 ankkuroidaan alitajuisesti 10 euroon, ei 20 euroon. Äläkä nyt väitä olevasi se super-rationaalinen yli-ihminen, joka ei koskaan lankea tähän. Se ei ole totta. Asiat tapahtuvat tässä pitkälti alitajuisesti.

Tarkka, eurosenttejä sisältävä hinta vaikuttaa alitajuisesti tarkemmin harkitulta ja lasketulta. Ja sen vuoksi se herättää enemmän luottamusta kuin hätäiseltä lätkäisyltä vaikuttava 100 tai 1000.

Myös muutamia muita käyttäytymisen psykologiaan liittyviä ajureita ajatellaan olevan takana, mutta pääasia on, että homma pelittää! 

Teoriasta käytäntöön, toimi näin:



Suosittelen siis erittäin lämpimästi, että:

Vaihdat tasalukuhintasi ysi-ysi -hintoihin välittömästi. Unohda rationaalisuus-pullikointi. Itsekin yritin sitä aikoinaan, mutta kun hylkäsin tämän pullikoinnin. (Osittain) sen ansiosta yrityksen tulos parani paranemistaan, enkä näe mitään syytä tehdä jotain, joka eittämättä hinnoitteluaan väsymättä testaavilla suoramarkkinoijilla systemaattisesti osoittautuu huonommaksi tavaksi.

Ja se tärkein teko vielä: Kun täytät seuraavan kerran täysiä pyöreitä vuosia, täytä mieluummin  30 v. sijasta 29,95, 40 v. sijasta 39,95, 50 v. sijasta 49,95 tms!!


Ja oikeasti, tee näitä juttuja! Miksi muuten luet tätä blogia, jos et toteuta oppimiasi juttuja? Sillä
mikroyrittäjän toiminnassa toiminta päihittää tuumailun, hommiin siitä! 😊

Niin.. ja muista viimeistään  nyt hypätä mukaan täysin veloituksetta menestysvän mikroyrittäjän sisäpiiriini! Saat ensimmäisenä infon blogin + EKSTRA INFOA ja innostusta, joka auttaa Sinua menestymään entistä paremmin! Sisäpiiri on osa missiotani "antaa takaisin" ja auttaa mahdollisimman montaa mikroyrittäjää menestymään entistä paremmin! 

Info tämän blogin postauksista ja muusta EI tule kuntoilupuolen infolistalleni, joten jos päädyit tänne sieltä, hyppää mukaan nimenomaan tähän menestyvän mikroyrittäjän sisäpiiriin!

Ja otan myös edelleen juttuideoita innolla vastaan, joten laitapa kommenteihin, mistä aihealueesta mikroyrittäjän menestykseen liittyen haluaisit minun kirjoittavan!

Menestysterveisin, 

Timo Haikarainen 

Kommentit