Oletko joskus kokenut seuraavan tilanteen? Menet tapaamiseen tai vastaanotolle. Tapaat ihmisen, jota olit menossa tapaamaan. Hän
pyytää sinua istumaan. Tai pahimmassa tapauksessa odottamaan hetken, joka voi
venyä äkkiä vartiksi.
Sitten alkaa varsinainen agenda. Hän lähtee kyselemään
sinulta jotain hieman epämääräistä. Tai pahimmillaan mumisee hieman omiaan ja kävelyttää sinua
esimerkiksi pitkin toimitilojen laajoja käytäviä kertomatta minne olette menossa, ja miksi.
Sisälläsi alkaa herätä epäilys, epätietoisuus ja epävarmuus:
"Mitä aiomme oikein tehdä? Mitä tapahtuu seuraavaksi? Minne olemme menossa? Mitä minun pitäisi tehdä seuraavaksi? Kauan tämä kestää?"
Sisälläsi alkaa herätä epäilys, epätietoisuus ja epävarmuus:
"Mitä aiomme oikein tehdä? Mitä tapahtuu seuraavaksi? Minne olemme menossa? Mitä minun pitäisi tehdä seuraavaksi? Kauan tämä kestää?"
Jep. Olet varmasti ollut tässä tilanteessa. Se ei ole omiaan
lisäämään luottamustasi toista osapuolta ja hänen palveluitaan tai
tuotteitaan kohtaan. Ja luottamus on välttämätöntä, jos haluat edetä asiakassuhteeseen, joka hyödyttää mahdollisimman hyvin molempia osapuolia!
Silti toimimme usein ensin kuvaamallani tavalla, kun tapaamme
tulevia asiakkaitamme tai asiakkaitamme. Ei ehkä noin kärjistetysti, mutta kuitenkin.
Tämä EI voi olla kovin harvinaista, sillä olen itse törmännyt tähän ”epätietoitoisuus” –skenaarioon huomattavasti useammin kuin hyvään ja luottamusta herättävään skenaarioon, josta sinulle nyt kerron.
Tämä EI voi olla kovin harvinaista, sillä olen itse törmännyt tähän ”epätietoitoisuus” –skenaarioon huomattavasti useammin kuin hyvään ja luottamusta herättävään skenaarioon, josta sinulle nyt kerron.
”Mitä seuraavaksi" -periaatteeni tehokkaaseen, luottamusta herättävään ja molempia hyödyttävään viestintään asiakkaasi kanssa
Miten sitten luot epäilyksen, epävarmuuden ja epätietosuuden
sijasta luottamusta ja avoimuutta asiakkaaseesi? Teet sen ”Mitä seuraavaksi” –periaatteellani.
Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kerrot oikeastaan kaikissa asiakaskohtaamisissasi lyhyesti, mutta riittävän tarkasti:
Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kerrot oikeastaan kaikissa asiakaskohtaamisissasi lyhyesti, mutta riittävän tarkasti:
- Mikä on tapaamisenne tarkoitus
- Mitä kaikkea tulee tapahtumaan tapaamisenne aikana
- Mitä tulee tapahtumaan seuraavaksi
- Kuinka kauan tapaamisenne kestää
- Miksi se, mitä teette on asiakkaalle ja hänen tavoitteelleen tärkeää!
Tämä avaa kanavan viestinnässä asiakkaan kanssa. Tämä luo asiakkaalle
varman olon siitä, mitä tulee seuraavaksi tapahtumaan. Tämä luo molempia
hyödyttävälle yhteistyölle massiivisesti vahvemman pohjan kuin tuo epätietoisuus –skenaario.
Ja jatka tätä prosessia myös aina kun siirrytte tapaamisenne seuraavaan teemaan. Tämä on todella voimakasta kamaa. Kokeile heti!
Ja jatka tätä prosessia myös aina kun siirrytte tapaamisenne seuraavaan teemaan. Tämä on todella voimakasta kamaa. Kokeile heti!
Käytännön esimerkki ”Mitä
seuraavaksi” –periaatteeni käytöstä
Pääammattini on ollut 18 vuoden ajan personal training. Olen
jopa ”änkyryyteen” asti uppiniskainen toiminta-arvostani tuloksellisuus. Eli
valmennuksen päätarkoitus on tuottaa tuloksia asiakkaalle. Ja vieläpä
poikkeuksellisia tuloksia. Siksi keskittyminen olennaiseen on tärkeää.
Valmennan siksi ”rautaluolassani”, joka soveltuu erinomaisesti
tehokkaaseen harjoitteluun. Mutta kiiltävä se ei ole. Siellä ei aina tuoksu
ruusulle, vaan välillä hielle.
Laitteet eivät ole niitä kiiltävimpiä. Pääasia on niiden toimivuus ja kestävyys kovassa käytössä. Ympäristö voi siis olla hyvin erilainen, mihin esimerkiksi ”fiinillä ja kliinillä” ketjusalilla harjoitellut on tottunut.
Laitteet eivät ole niitä kiiltävimpiä. Pääasia on niiden toimivuus ja kestävyys kovassa käytössä. Ympäristö voi siis olla hyvin erilainen, mihin esimerkiksi ”fiinillä ja kliinillä” ketjusalilla harjoitellut on tottunut.
Minulla käy asiakkaita ympäri Suomea. Joskus vaikkapa
Kainuun peräkyliltä tai Lapista Jyväskylään ensimmäiseen treenin saapunut
asiakkaani saattaa hieman hämmentyä astuessaan sisään rautaluolaani. Erityisesti,
kun harjoittelun aloitus PT-paketissa herättää muutenkin ”TV:stä tuttuja”
mielikuvia, että kohta kuolo korjaa (asiakkaan nuijimisella lattiaan äärikovalla treenillä ei muuten ole mitään tekemisestä analyyttisesti supertuloksia
tuottavan valmennuksen kanssa).
Mutta ”mitä seuraavaksi” -periaatteeni muuttaa tilanteen.
Mutta ”mitä seuraavaksi” -periaatteeni muuttaa tilanteen.
Nimittäin kerron hänelle ystävällisen tervehdyksen jälkeen ensin lyhyenä listauksena, mitä kaikkea teemme tänään, miten kauan
harjoituksemme kestää ja mitä siltä on lupa odottaa, eli mikä on tapaamisemme lopputulema.
Sitten kerron nopeasti ja systemaattisesti tarkat seuraavat stepit:
Sitten kerron nopeasti ja systemaattisesti tarkat seuraavat stepit:
”Laittaisitko ensin ulkokenkäsi
tuohon telineeseen. Tuon oven takana on naisten/miesten pukuhuone. Vaihda vaatteet ja tule
tuonne salin takakulmaan, missä minulla on koneeni. Siellä siis aloitamme
lyhyellä keskustelulla”.
Olen tässä vuosien varrella oppinut lukemaan kohtuu hyvin
kehon kieltä. Tämä lyhyt ja erittäin sujuvaksi hiottu, noin 30 sekunnin ”mitä seuraavaksi” –selostukseni saa
poikkeuksetta sen, että jännittyneisyyttä ja varautuneisuutta viestivä kehonkieli muuttuu avoimeksi, lämpimäksi ja vastaaottavaksi.
Se muuttuu vastaanottavaksi sille, mitä yhteistyönne tulee olemaan ja mikä on tapaamisenne tarkoitus. Joka tapauksessa molempia hyödyttäväksi yhteistyöksi! (Jos tavoitteenasi on jokin muu, tai ”rahat pois ja karkuun”-meininki, pyydän lopettamaan tämän blogin seuraamisen välittömästi).
Se muuttuu vastaanottavaksi sille, mitä yhteistyönne tulee olemaan ja mikä on tapaamisenne tarkoitus. Joka tapauksessa molempia hyödyttäväksi yhteistyöksi! (Jos tavoitteenasi on jokin muu, tai ”rahat pois ja karkuun”-meininki, pyydän lopettamaan tämän blogin seuraamisen välittömästi).
Kokeile jo ”Mitä seuraavaksi” –periaatetta jo TÄNÄÄN tai viimeistään seuraavassa asiakaskohtaamisessasi!
Ja ÄLÄ sano nyt, ”tuohan on itsestäänselvyys!”. AINOA keino
kehittää viestintää systemaattisesti ja viilata siitä todella poikkeuksellisen
hyvää, on harjoitella ja analysoida omaa tekemistä jatkuvasti. Päivittäin. Ja
pyrkiä koko ajan parempaan!
Ja joka ainoa kerta, kun olen kuullut vastaavia "itsentäänselvyys/mä tiesin tuon jo/no joo, hyvää kertausta/noinhan mä aina teen" -kommentteja opettamistani treenipuolen tai yrittäjyyspuolen periaatteista, periaatteiden toteutus on ollut kyseisellä henkilöllä kaukana optimaalisesti.
Nimittäin ekspertti-suorituksia tutkinut Anders Ericsson on todennut, että kehittyminen tavallisesta huipuksi estyy silloin, kun ei enää osaa, halua tai viitsi aktiivisesti etsiä parannuskeinoja. Allekirjoitan tämän 100%!
Ja joka ainoa kerta, kun olen kuullut vastaavia "itsentäänselvyys/mä tiesin tuon jo/no joo, hyvää kertausta/noinhan mä aina teen" -kommentteja opettamistani treenipuolen tai yrittäjyyspuolen periaatteista, periaatteiden toteutus on ollut kyseisellä henkilöllä kaukana optimaalisesti.
Nimittäin ekspertti-suorituksia tutkinut Anders Ericsson on todennut, että kehittyminen tavallisesta huipuksi estyy silloin, kun ei enää osaa, halua tai viitsi aktiivisesti etsiä parannuskeinoja. Allekirjoitan tämän 100%!
Menestysterveisin,
Timo Haikarainen
ps. Jos sinua kiinnostaa nostaa menestyksesi mikroyrittäjänä täysin uudelle tasolle ja saada mukaasi vino pino muita, loputtomasti kenttätestaamiani viestinnän keinoja ja luoda samalla taloudellista turvaa mikroyrittäjänä, kevytyrittäjänä tai yrittäjä-henkisenä palkkatyön tekijänä, viimeistään NYT kannattaa ilmoittautua mukaan 22.9.2019 Helsingissä sijoitusguru Jarkko "Random Walker" Ahon kanssa pitämääni "Tienaa, sijoita ja vaurastu" -koulutusseminaariin ja napata itsellesi yksi live-seminaarin erittäin rajoitetuista paikoisa!
pps. Jos et ole jo Menestyvän mikro-yrittäjän -sisäpiirissäni, hyppää mukaan NYT! Siellä saat itsellesi vinkkejä ja työkaluja, jotka johtavat Sinua entistä parempaan menestykseen! Kaikki, mitä Sinulle siellä jaan, on käynyt läpi säälimättömän kenttätestaukseni äärimmäisen kilpaillulla alalla, jolla toimin. Ja siksi se on takuulla toimivaa! HUOM! Treenipuolen sisäpiiriini kuuluville EI tule yrityspuolen viestejäni, joten muista ilmoittautua maksutta mukaan nimenomaan Menestysvän mikroyrittäjän sisäpiiriin!
pps. Jos et ole jo Menestyvän mikro-yrittäjän -sisäpiirissäni, hyppää mukaan NYT! Siellä saat itsellesi vinkkejä ja työkaluja, jotka johtavat Sinua entistä parempaan menestykseen! Kaikki, mitä Sinulle siellä jaan, on käynyt läpi säälimättömän kenttätestaukseni äärimmäisen kilpaillulla alalla, jolla toimin. Ja siksi se on takuulla toimivaa! HUOM! Treenipuolen sisäpiiriini kuuluville EI tule yrityspuolen viestejäni, joten muista ilmoittautua maksutta mukaan nimenomaan Menestysvän mikroyrittäjän sisäpiiriin!
Kommentit
Lähetä kommentti