Tässä väkivahva viestinnän tehokeino, jolla lisäät asiakkaasi luottamusta välittömästi!



Oletko joskus kokenut seuraavan tilanteen? Menet tapaamiseen tai vastaanotolle. Tapaat ihmisen, jota olit menossa tapaamaan. Hän pyytää sinua istumaan. Tai pahimmassa tapauksessa odottamaan hetken, joka voi venyä äkkiä vartiksi.

Sitten alkaa varsinainen agenda. Hän lähtee kyselemään sinulta jotain hieman epämääräistä. Tai pahimmillaan mumisee hieman omiaan ja kävelyttää sinua esimerkiksi pitkin toimitilojen laajoja käytäviä kertomatta minne olette menossa, ja miksi.

Sisälläsi alkaa herätä epäilys, epätietoisuus ja epävarmuus:

"Mitä aiomme oikein tehdä? Mitä tapahtuu seuraavaksi? Minne olemme menossa? Mitä minun pitäisi tehdä seuraavaksi? Kauan tämä kestää?"

Jep. Olet varmasti ollut tässä tilanteessa. Se ei ole omiaan lisäämään luottamustasi toista osapuolta ja hänen palveluitaan tai tuotteitaan kohtaan. Ja luottamus on välttämätöntä, jos haluat edetä asiakassuhteeseen, joka hyödyttää mahdollisimman hyvin molempia osapuolia! 

Silti toimimme usein ensin kuvaamallani tavalla, kun tapaamme tulevia asiakkaitamme tai asiakkaitamme. Ei ehkä noin kärjistetysti, mutta kuitenkin.

Tämä EI voi olla kovin harvinaista, sillä olen itse törmännyt tähän ”epätietoitoisuus” –skenaarioon huomattavasti useammin kuin hyvään ja luottamusta herättävään skenaarioon, josta sinulle nyt kerron.


”Mitä seuraavaksi" -periaatteeni tehokkaaseen, luottamusta herättävään ja molempia hyödyttävään viestintään asiakkaasi kanssa


Miten sitten luot epäilyksen, epävarmuuden ja epätietosuuden sijasta luottamusta ja avoimuutta asiakkaaseesi? Teet sen ”Mitä seuraavaksi” –periaatteellani.

Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kerrot oikeastaan kaikissa asiakaskohtaamisissasi lyhyesti, mutta riittävän tarkasti:
  • Mikä on tapaamisenne tarkoitus 
  • Mitä kaikkea tulee tapahtumaan tapaamisenne aikana
  • Mitä tulee tapahtumaan seuraavaksi
  • Kuinka kauan tapaamisenne kestää 
  • Miksi se, mitä teette on asiakkaalle ja hänen tavoitteelleen tärkeää!


Tämä avaa kanavan viestinnässä asiakkaan kanssa. Tämä luo asiakkaalle varman olon siitä, mitä tulee seuraavaksi tapahtumaan. Tämä luo molempia hyödyttävälle yhteistyölle massiivisesti vahvemman pohjan kuin tuo epätietoisuus –skenaario.

Ja jatka tätä prosessia myös aina kun siirrytte tapaamisenne seuraavaan teemaan. Tämä on todella voimakasta kamaa. Kokeile heti!

Kuva 1. Puheviestintää sellaisena kuin sitä usein mietimme (allekirjoittanut luennoimassa ravitsemuksesta Valmet Oyj:n tilaisuudessa). Usein viestinnän harjoittelu rajoittuu esiintymiseen ja luentoihin. Voimakkaimmillaan viestintä on kuitenkin arkisissa tilanteissa, joissa tapaat asiakastasi. Kiinnitä siihen ISOA huomiota! 


Käytännön esimerkki ”Mitä seuraavaksi” –periaatteeni käytöstä

Pääammattini on ollut 18 vuoden ajan personal training. Olen jopa ”änkyryyteen” asti uppiniskainen toiminta-arvostani tuloksellisuus. Eli valmennuksen päätarkoitus on tuottaa tuloksia asiakkaalle. Ja vieläpä poikkeuksellisia tuloksia. Siksi keskittyminen olennaiseen on tärkeää.

Valmennan siksi ”rautaluolassani”, joka soveltuu erinomaisesti tehokkaaseen harjoitteluun. Mutta kiiltävä se ei ole. Siellä ei aina tuoksu ruusulle, vaan välillä hielle.

Laitteet eivät ole niitä kiiltävimpiä. Pääasia on niiden toimivuus ja kestävyys kovassa käytössä. Ympäristö voi siis olla hyvin erilainen, mihin esimerkiksi ”fiinillä ja kliinillä” ketjusalilla harjoitellut on tottunut.

Minulla käy asiakkaita ympäri Suomea. Joskus vaikkapa Kainuun peräkyliltä tai Lapista Jyväskylään ensimmäiseen treenin saapunut asiakkaani saattaa hieman hämmentyä astuessaan sisään rautaluolaani. Erityisesti, kun harjoittelun aloitus PT-paketissa herättää muutenkin ”TV:stä tuttuja” mielikuvia, että kohta kuolo korjaa (asiakkaan nuijimisella lattiaan äärikovalla treenillä ei muuten ole mitään tekemisestä analyyttisesti supertuloksia tuottavan valmennuksen kanssa).

Mutta ”mitä seuraavaksi” -periaatteeni muuttaa tilanteen.

Nimittäin kerron hänelle ystävällisen tervehdyksen jälkeen ensin lyhyenä listauksena, mitä kaikkea teemme tänään, miten kauan harjoituksemme kestää ja mitä siltä on lupa odottaa, eli mikä on tapaamisemme lopputulema.

Sitten kerron nopeasti ja systemaattisesti tarkat seuraavat stepit: 

”Laittaisitko ensin ulkokenkäsi tuohon telineeseen. Tuon oven takana on naisten/miesten pukuhuone. Vaihda vaatteet ja tule tuonne salin takakulmaan, missä minulla on koneeni. Siellä siis aloitamme lyhyellä keskustelulla”.

Olen tässä vuosien varrella oppinut lukemaan kohtuu hyvin kehon kieltä. Tämä lyhyt ja erittäin sujuvaksi hiottu, noin 30 sekunnin ”mitä seuraavaksi” –selostukseni saa poikkeuksetta sen, että jännittyneisyyttä ja varautuneisuutta viestivä kehonkieli muuttuu avoimeksi, lämpimäksi ja vastaaottavaksi.

Se muuttuu vastaanottavaksi sille, mitä yhteistyönne tulee olemaan ja mikä on tapaamisenne tarkoitus. Joka tapauksessa molempia hyödyttäväksi yhteistyöksi! (Jos tavoitteenasi on jokin muu, tai ”rahat pois ja karkuun”-meininki, pyydän lopettamaan tämän blogin seuraamisen välittömästi).

Kokeile jo ”Mitä seuraavaksi” –periaatetta jo TÄNÄÄN tai viimeistään seuraavassa asiakaskohtaamisessasi!


Ja ÄLÄ sano nyt, ”tuohan on itsestäänselvyys!”. AINOA keino kehittää viestintää systemaattisesti ja viilata siitä todella poikkeuksellisen hyvää, on harjoitella ja analysoida omaa tekemistä jatkuvasti. Päivittäin. Ja pyrkiä koko ajan parempaan!

Ja joka ainoa kerta, kun olen kuullut vastaavia "itsentäänselvyys/mä tiesin tuon jo/no joo, hyvää kertausta/noinhan mä aina teen" -kommentteja opettamistani treenipuolen tai yrittäjyyspuolen periaatteista, periaatteiden toteutus on ollut kyseisellä henkilöllä kaukana optimaalisesti.

Nimittäin ekspertti-suorituksia tutkinut Anders Ericsson on todennut, että kehittyminen tavallisesta huipuksi estyy silloin, kun ei enää osaa, halua tai viitsi aktiivisesti etsiä parannuskeinoja. Allekirjoitan tämän 100%!

Menestysterveisin, 

Timo Haikarainen

ps. Jos sinua kiinnostaa nostaa menestyksesi mikroyrittäjänä täysin uudelle tasolle ja saada mukaasi vino pino muita, loputtomasti kenttätestaamiani viestinnän keinoja ja luoda samalla taloudellista turvaa mikroyrittäjänä, kevytyrittäjänä tai yrittäjä-henkisenä palkkatyön tekijänä, viimeistään NYT kannattaa ilmoittautua mukaan 22.9.2019 Helsingissä sijoitusguru Jarkko "Random Walker" Ahon kanssa pitämääni "Tienaa, sijoita ja vaurastu" -koulutusseminaariin ja napata itsellesi yksi live-seminaarin erittäin rajoitetuista paikoisa!

pps. Jos et ole jo Menestyvän mikro-yrittäjän -sisäpiirissäni, hyppää mukaan NYT! Siellä saat itsellesi vinkkejä ja työkaluja, jotka johtavat Sinua entistä parempaan menestykseen! Kaikki, mitä Sinulle siellä jaan, on käynyt läpi säälimättömän kenttätestaukseni äärimmäisen kilpaillulla alalla, jolla toimin. Ja siksi se on takuulla toimivaa! HUOM! Treenipuolen sisäpiiriini kuuluville EI tule yrityspuolen viestejäni, joten muista ilmoittautua maksutta mukaan nimenomaan Menestysvän mikroyrittäjän sisäpiiriin!



Kommentit