Vuokralle tarjotaan: Viihtyisä 40 neliön yksiö 12 hengelle ja lehmälle -pohdintoja yrittäjyydestä Suomessa vuonna 2020

Olin männä viikolla marjastusreissulla Koillis-Savon korpimailla. Kuljin vanhaa, lehtomaista metsää. Äkkiä eteeni tuli sammaloitunut kiviaita. Jatkoin eteenpäin nyt jo vankkaa kuusta kasvavaa entistä peltoa. Pian eteen tuli luhistuneen töllin raunio. Mittasin tämän sortuneen hirsimökin mitat. 5*8m, eli 40 neliötä. Mutta miksi tein sen? 

Olin kuullut, että tässä töllissä asui vielä 50- ja 60 -lukujen taitteessa perhe, jossa oli 10 (!) lasta. Ja yksi lehmä, jonka eläinsuoja oli tämän mökin seinien sisällä. 

Mutta mitä tekemistä tällä asialla on yrittämisen kanssa

Paljonkin. Tämän mökin asukkaat olivat yrittäjiä. Kuten valtava määrä muitakin pientilallisia Suomessa noihin aikoihin. Millainen mahtoi olla starttiraha-, Business Finland-tuki, yrittäjän maksuton neuvontatilanne  ym. tällä tilalla aikoinaan? 

Veikkaan, että tässä töllissä olosuhteet yrittää ja elää olivat äärimmäisen karut, mutta koruttomat!


Mikroyrittäjyyttä 40 neliön ja 12 hengen yksiössä: Veikkaan, että mikroyrittäjän näköalat liiketoimintansa kehittämiseen olivat nyky-Suomeen verrattuna suunnilleen yhtä näköalattomat kuin pieni "räppänäikkuna" antaa olettaa.


Yrittäjänä Suomessa 2020 - kontrasti on melkoinen

Tuon tämän esiin, sillä usein unohdetaan, millaisia etuja yhteiskuntamme yksinyrittäjälle, kevytyrittäjälle ja mikroyrittäjälle tänä päivänä lopulta tarjoaa. Itselleni on tullut parin kuukauden sisällä useita muistutuksia hakea tukea yritystoiminnalleni (koronatukipalveluiden sydämmellisen ystävällinen ja avulias toimihenkilö jopa soitti minulle henkilökohtaisesti), sekä esimerkiksi soitto, jossa tarjottiin täysin maksutonta neuvontaa siihen, miten palkata uusi työntekijä (tästä kieltäydyin, sillä "vakaamukseni" on työskennellä yksin, toki yhteistyössä muiden yrityksien kanssa). 

Tuolloin perämetsien tölliin olisi kenties parhaimmillaan ollut saatavilla jokin maatalousyrittäjyyttä käsittelevä kirjanen postimyynnistä. Ja tuskin mitään, jossa olisi systemaattisesti neuvottu, miten tilan taloutta ja resursseja voisi viedä eteenpäin ja taata vaikkapa kaksinkertaiset neliöt katraalle ja oman navetan karjalle. 

Nyt jo kirjasto yksin (jota olen esimerkiksi itse yritystoimintani kehittämisessä usein hyödyntänyt) tarjoaa kymmeniä, ellei satoja teoksia kaikkien liiketoiminnan osa-alueiden kehittämiseen -maksutta. Päälle vielä lukuisat maksuttomat ja kohtuullisen korvauksen neuvontapalvelut. 

Katse uhkien sijasta mahdollisuuksiin, ratkaisukeskeisyydellä ulos pattitilanteesta 

Ymmärrän hyvin, että yrittäjällä ei ole aina helppoa, erityisesti nyt korona-aikana. Mutta silti olen hieman huolissani keskusteluista sekä ajatuksen ja fokuksen suuntautumisesta , joihin usein törmään yksinyrittäjä- ja mikroyrittäjäkentässä. 

Kuulen liikaa ongelmista ja näen liikaa ongelmien pyörittelyä ilman riittävää ratkaisukeskeisyyttä. Älä soimaa itseäsi tästä, sillä tämä on osittain homo sapiensin lajinomaista käyttäytymistä, joka on juurrutettu "kovalevyymme" kymmenien tuhansien vuosien aikana (olemme hyviä havaitsemaan uhkia, vähemmän hyvinä havaitsemaan mahdollisuuksia), mutta...

Koulutukseni (LitM) ja varsinaisen "leipäpuuni" (eli kuntovalmennus ja liikunta-alan koulutus) olen tutustunut syvällisesti liikuntapsykologiaan. Se on hyödyttänyt valtavasti myös yritystoimitaani. Tässä muutamia sieltä lähtöisin olevia, keskeisiä ajatuksia, jotka ovat hyödyttäneet minua ja toivottavasti hyödyttävät myös Sinua, hyvä kollega:

Jos keskityt negatiivisiin asioihin, ne tuppaavat lisääntymään

 Kuulen usein yrittäjien valittavan kilpaa, kuinka rankkaa on, kuinka pitkää päivää painetaan, ja kuinka vähän jää viivan alle. Jos fokus on aina näissä asioissa, nämä asiat tuppaavat myös lisääntymään arjessa. Usein myös syytämme ongelmista liikaa jotain ulkoista tahoa: "Mutta kun meidän alalla aina...", "Mutta kun suhdanne...", "Mutta kun se ja tämä...",

Luo näistä mieluummin ogelmanratkaisutilanne, ja hyökkää sen kimppuun ratkaisukeskeisesti:

Ratkaisukeskeisessä mallissa istut rauhassa alas, määrittelet ongelman tarkemmin, ja mikä tärkeintä, ryhdyt tarkastelemaan, miten ratkaiset sen. Ja sitten hankit siihen tarvittavat taidot, tiedot tai ulkopuolisen avun ja PISTÄT TÖPINÄKSI! 😊

Tässä pari nopeaa esimerkkiä edellisten "yksinyrittäjien tyyppiongelmien" suhteen: 

On rankkaa ja päivät ovat pitkiä: Miten voisit tehdä työstäsi tuottavampaa, jotta työ ei olisi niin rankkaa ja saisit elantosi kohtuullisella työmäärällä? Työmäärällä, joka ei uuvuta sinua. Työmäärällä, jonka puitteissa sinulla säilyy tekemisen palo ja se into, joka sinut sai yritystoiminan pariin, herää uudelleen?

Viivan alle jää mitättömästi tai ei mitään: Voisitko tehostaa tuottavuuttasi ajankäyttöön satsaamalla? Voisitko muuttaa hinnoitteluasi tai lisätä hinnoitteluvoimaasi ammattiosaamisen parantamisella, viestintään ja markkinointiin satsaamalla tai myyntitaitojasi kehittämällä? 

Tämä yksinkertainen 3 -portainen prosessi toimii ongelmanratkaisuussa

Ongelmanien ratkaisuun voi käyttää hämmentävän yksinkertaista prosessia, joka meiltä liian usein unohtuu. Avaan se tässä ja annan lopuksi esimerkin, miten käytin sitä oman myyntitaito-ongelmani ratkaisuun: 

1) Määritä ongelma: Esimerkiksi se, ettei ole tarpeeksi asiakkaita. 

2) Määritä ongelman syyt: Onko se jopa asiakaspotentiaalissa (joillekin tuotteille ei vaan yksinkertaisesti ole kysyntään), onko markkinoinnissa ja viestinnässä (et saa tarpeeksi liidejä ja tee niistä prospekteja), onko se myynnissä joko henkilökohtaisesti ja "etänä ja automatisoituna verkossa" (et pysty muuttamaan prospekteja maksaviksi asiakkaiksi) 

3) Määritä, miten korjaat ongelman syyt: Mitä tietoa, taitoa (joko itse taitoa kehittämällä tai ulkopuolista apua  hakemalla) tai resursseja tarvitset ongelman syiden korjaamiseen? Onko se tarjooman ja tuote/palveluvalikoiman muuttaminen (lähtökohtainen kysyntäpotentiaalin puute), onko se markkinoinnin ja viestinnä tehostaminen ja muuttaminen (lisää liidejä ja prospekteja), onko se myyntitaitojen kehittäminen (prospektien muuttaminen maksaviksi asiakkaiksi). 

Tähän prosessiin liittyy tietenkin jatkuva "kierto", jossa arvioit tehtyjen toimenpiteiden toimivuutta ja luot sitten tarvittaessa taas uusia ratkottavia tilanteita ja käyt niiden kimppuun innostunein mielin, samalla mallilla! 

Näin käytin 3 portaista prosessia myyntiongelmani ratkaisuun ja muutuin surkeasta myyjästä erinomaiseksi myyjäksi

Tätä prosessia olen itse käyttänyt menestyksekkäästi liiketoiminnan ongelmien ratkaisuun. 2000-luvun alkupuolella havaitsin olevani SURKEA myyjä. Kaikki prospektit sanoivat "kuulostaa hyvältä, mutta pitää miettiä". Sorrui itse aluksi ihan samaan asiaan, mistä äsken mainitsin: Hoin itselleni "Olen luontaisesti ujo introvertti, minussa ei ole lainkaan myyntimiehen vikaa. Pitää olla luontainen ja supliikki myyjä, että tulee kauppaa!", "Tällä salilla kaikki ovat opiskelijoita, ei heillä ole varaa ostaa PT-palveluita!". 

Mutta sitten tajusin, että isoin syy seisoo siinä peilin edessä. Aloin aktiivisesti etsiä tietoa myynnistä. Luin kirjoja, tilasin myyntikurssin (silloin vielä kirja- ja cd-muodossa), aloin harjoittelemaan. Pikku hiljaa tulosta alkoi tulla. Toki tuli vastoinkäymisiä ja ongelmiakin, mutta palasin silloin aina tuohon 3 portaiseen malliin. 

Ja nyt koulutan myyntiä, ja klousausprosenttini herättää hämmästystä alan ammattilaisissakin. 

Tämä kuulostaa joskus jopa liian yksinkertaiselta ollakseen totta, ja toki esimerkiksi myynnissä on loputtomasti hienovaraisia yksityiskohtia, mutta perusperiaatteet ovat hyvin suoraviivaisia ja nopeasti opittavia. 

Suurin ongelma on se, että me ihmiset olemme poikkeuksellisen hyviä välttämään tätä itsetutkiskelua ja ratkaisukeskeistä lähestymistapaa (itsekin syyllistyn näihin ja kamppailen tätä taipumustamme vastaa jatkuvasti), mutta takaan, että se kannattaa!

Jospa siis tänään lähdetään siitä, että Suomi on vuonna 2020 hyvä maa yrittää! Ja taklataan yritystoiminnan haasteet (jo tänään aloittaen) ratkaisukeskeisyydellä ja nostetaan yhdessä koko maata uudelle tasolle näinä synkeiden uutisten vallitsemina aikoina! 😊

Mieti, mitä yläpuolelle tekstiin linkkaamiani viestinnän ja myynnin tehokeinoja alat käyttää TÄNÄÄN omassa liiketoiminnassasi? Ja olen aina sanonut, että ei vaadi minkään sortin kyvykkyyttä tyrmätä jokin idea tyyliin: "Tuo on itsestäänselvyys!". Jos se olisi, miksi en näe yläpuollelle linkkaamiani periaatteita erittäin laadukkaassa totetuksessa kuin super, superharvoin? tai "Ei toimi minun alalla!". Yleiset periaatteet esimerkiksi myynnistä ovat OIKEASTI hyvin, hyvin samankaltaisia eri aloilla. 

Sen sijaan kyvykkyyttä on miettiä, miten sovellat näitä kovimmassa happotestissä, eli liiketoiminnan tehostamisessa todella kilpaillulla allallani, erittäin toimivaksi osoittautuneita periaatteita omaan liiketoimintaasi ja omalla alallasi! 😊


Menestysterveisin, 

Timo Haikarainen, TH-Training Oy 

ps. NYT UUTTA! Perustin juuri "Menestyvä Mikroyrittäjä" -facebook -ryhmän! Tervetuloa mukaan keskustelmaan yksinyrittäjän, kevytyrittäjän, mikroyrittäjän ja yrittäjähenkisen palkkatyöntekijän menestystekijöistä sekä saamaan ja jakamaan kullanarvoisia vinkkejä! Liity ryhmään täällä: https://www.facebook.com/groups/329800641787774/

ps. Jos et ole jo Menestyvän mikro-yrittäjän -sisäpiirissäni, hyppää mukaan NYT! Siellä saat itsellesi vinkkejä ja työkaluja, jotka johtavat Sinua entistä parempaan menestykseen! Kaikki, mitä Sinulle siellä jaan, on käynyt läpi säälimättömän kenttätestaukseni äärimmäisen kilpaillulla alalla, jolla toimin. Ja siksi se on takuulla toimivaa! HUOM! Treenipuolen sisäpiiriini kuuluville EI tule yrityspuolen viestejäni, joten muista ilmoittautua maksutta mukaan nimenomaan Menestysvän mikroyrittäjän sisäpiiriin!


Kommentit